fredag 27 september 2013

Sightseeing i San Francisco

2013-09-26

Vi sov som grisar i natt i våra queen size-sängar med tempurmadrasser :)
Vaknade lite smått trötta vid halv 8 och kokade te. Till teet åt vi kaviarmacka i solen som sken in genom fönstret.

Sedan gick vi ett kvarter bort för att ta bussen som tog oss nästan hela vägen till Pier 33 där Alcatraz cruisingbåtar skulle ta oss över till fängelseön. Det var många som skulle med och biljetterna var slutsålda för de som inte bokat biljett i förväg.

På båten kunde man köpa fika och snacks och dryck som var tvunget att ätas på båten eller precis vid kajen. Man fick nämligen inte ta med egen mat eller dryck in på ön eller fängelset. Inte ens det man köpte på båten. Vi skulle precis köpa på båten när vi upptäckte att vi inte hade några kontanter, för de tog såklart inte kort på båten. Jahapp...då fick vi klara oss utan mat till vi kom tillbaka till fastlandet.

Från båten fick vi fina vyer både på Golden Gate, Alcatrazön och SF.

När vi gick iland samlades alla på kajen för lite information

Sedan började vi gå med strömmen upp till fängelsecellerna som låg i en byggnad på toppen av ön

Väl inne fick alla en dosa med hörlurar som var till "audiotour" Denna elektroniska guidning är känd för att vara riktigt bra då det är de riktiga fångarna som satt inne på ön som intervjuats och berättar om livet på fängelset. Vakterna berättar om rutiner och kända händelser som upplopp och den kända rymningen som ägde rum här. I bakgrunden var det riktiga ljud som spelats in från tiden när fängelset  var öppet och hade fångar i cellerna. Googla om ni vill veta mer om Alcatraz :)

Vi fick testa hur det kändes att vara i en cell, så farligt kan det väl inte ha varit ändå, hehe

Den här sängen ser skön ut :)

En del fångar hade det bättre än andra och fick ha mer personliga ägodelar med i cellen.

"The Warden" = fängelsechefen

Fängelsechefer som tjänstgjorde vid Alcatraz under tiden det var öppet

Fin utsikt av SF från ön

Den ökända rymningsvägen

Och som vanligt vid alla attraktioner....souvenirer som de vill sälja. Men här lät vi oss inte lockas att handla i alla fall, hehe

När vi kom av båten , tillbaka på fastlandet igen, var vi vrååålhungriga. Tomas ville ha riktig restaurangmat, riktigt kött...och tänka sig...det fanns en passande restaurang bara runt hörnet :) När vi satt oss kom det två svenska tjejer (systrar från Stockholm) och frågade om de fick sitta vid vårt bord och äta. Såklart de fick sa vi, artiga och trevliga som vi är. Alltid kul att träffa på svenskar när man reser. Vi beställde och pratade en del. De skulle resa runt i hela USA i 11 veckor.
Maten var delicious!!! Godaste köttet vi någonsin ätit. Det tyckte i alla fall Tomas :)

Sådana här bussar kunde man betala en avgift och åka runt med hela dagen och gå på och av när man ville. Vissa hade guider, andra hade hörlurar med inspelad guidning om SF. Vi kände oss trötta och behövde ladda både egna och kamerornas batterier ett tag innan nästa sightseeing.

Här bor vi :)

När vi vilat och kollat på bilderna från förmiddagen åkte vi runt lite i området där vårt hotell låg. Lombard street är känd för att vara världens krokigaste väg i landet med nästan bara raka gator, hehe. Men endast en liten del av gatan är kurvig, och det rejält. Googla efter Lombard street så får ni bättre bilder än vi fick från bilen :)

En stor del av SF gator är otroligt branta. På bild syns det inte så bra, men tro mig, bilen osade lameller efter några backar ! När man är långt bort ser det ut som vägen slutar uppe i himlen.

Efter Lombard street åkte vi mor Golden Gate bron. Ursäkta särskrivningen :) Tomas höll inne avtryckaren på kameran och det blev ca 30 bilder under överfarten så vi fick ta bort många :)

När vi kom över svängde vi av och stannade vid en "view point" för att fota ännu mer. Det var en fantastisk utsikt över bron, hela San Francisco och Alcatraz. En häftig upplevelse!

Det var fullt med andra turister vid utsiktsplatsen som fotade. Här är en av dem ;)

Vi turades om att använda filmkameran och digitalkameran.

Vi såg solen gå ner bakom berget och beslutade oss för att åka tillbaka till hotellet 18-tiden och dricka rom och cola och blogga om dagens äventyr.

Imorgon åker vi till Winchester mystery house utanför SF och sedan vidare till Sequoia national park.

Nu är ni säkert trötta efter ett lååångt blogginlägg ;) Hoppas ni orkade med att läsa hela och se alla bilder!