lördag 19 juli 2014

Fyra dagar att ta igen..

Ja nu var det 4 dagar att skriva om, men det ska inte vara så svårt.

19 juli
En strålande dag med massa sol och bad. För till stranden vi gick och solbränd hy vi fick. Någon tycktes vara snill då vi till kvällen samlades runt gemensam grill.

20 juli
Ytterligare en strålande dag det var och som tidigare till stranden det bar. Här vi doppen härliga fick och med trampbåten ut vi for rask och kvick. Nu när kvällen den närma och gårdagens matlagning vi nästan härma. Kött och potatis på taktiken vi sett, ner i magen den for och gjorde oss alla så väldigt mätt.

21 juli
Idag till stranden vi än en gång bege, får inte glömma att jag i tre dagar boken har tagit me. Läst solat och sedan i badet vi gick, nu solens strålar på mina axlar sveda fick. Lätt sugen på svalka i strut, vi glass köpte och snabbt tog den slut. Vi sista kvällen nu middagen äta, med våra vänner som vi aldrig har behövt träta.

22 juli
Nu hoppar vi över rimmen..
Idag skulle våra kära grannar Bosse med familj och Erics syster med familj åka så början av dagen har varit lugn. När alla begett sig åkte vi (Peter Eric och Anna) på vårat nästa äventyr.

Idag har vi varit i Tapolca och åkt "koppartunna" (som egentligen är små båtar av aluminium) i trånga små grottor. En vacker syn var det i dessa upplysta grottor som var vattenfyllda med klart vatten. Efter detta blev det en promenad i staden Tapolca, tills vi kom till en stor vacker "innergård" med en stor dam med stora och små karpar och änder. Här åt vi på hotell Gabriellas uteservering, en super god lunch med smaklig efterrätt.

Efter att vårat besök i Tapolca var klart begav vi oss till ett stort berg som en gång varit en vulkan.. Här fick vi se den fd vulkanens innre vägg hur den såg ut.

Belåtna på dagens visiter begav vi oss tillbaka till campingen för att titta till våra tält och se att de inte regnat bort innan vi tig oss en tur in till ett mindre köpcentrum. Här blev det lite kläder och skir köpta för en billig penning. Nu hade kvällen kommit och hungriga började vi bli. Vi hade ett svenskt par kvar på campingen som vi nu bjöd med på en kvällsmiddag inne i Keszthely.
Och nu har denna dagen tagit slut.

Både lördagen och söndagen var det fullt med folk nere vid stranden och badade.

En trampbåt hyrde vi för att komma ut till det lite finare och djupare vattnet.

Den otroligt goda och Gina maten vi grillade antingen på lördagen eller söndagen.

Glass åt vi nästan varje solig dag när vi gick upp från badet. Fanns ett superbra glasstånd på vägen tillbaka till campingen.

Sista middagen tillsammans med familjen Insulander dagen innan de åkte hem.. Detta var en av de godaste rätter jag ätit här nere i Ungern.

Notan för mig den kvällen blev lagom, totalt 88kr för en öl, en Sprite och den otroligt goda mix grill plattan :-)

Här är vi nu påväg ner i en grotta under staden Tapolca för att åka minibåt.

In i denna grotta skulle vi ta oss med en liten tre-manna båt.

Fanns även några gångar att gå i nere i grottan.

När det var dags för lunch hittade vi denna trevliga innergård och hotellet Gabriella vars mat var gudomlig.

Vägen upp till den gamla vulkanen var grön och vacker.. Väl uppe var det bara att beskåda detta naturens underverk och dess vyer över landskapet.

Vi såg även familjen stork bosatt uppe på en elstolpe.

Skål och trevlig kväll på er.

Puss, kram och nyp i sjärten ;-)