måndag 28 juli 2014

Krakow, dess skönhet och historiska byggnader.

I skrivande stund har vi nu spenderat tre upplevelserika dagar i Krakow, ja här är vi nu.. Något som jag bara måste säga innan jag fortsätter är "Åk någon gång till Krakow, det är ett måste", och upplev denna stad med dess vackra kyrkor, byggnader och fantastiska sevärdheter. Missa inte gamla stan, turbussarna, Schindlers Factory eller saltgruvan..

Lite kort om vad vi nu har sett dessa dagar.

Måndagen, då gick vi in till gamla stan och började se oss omkring. Vi visste inte riktigt vad vi skulle se men målet var att leta upp turbussar, de så kallade "hopp on hopp off bussar", dessa var minibussar med bandad guide som skulle ta oss runt gamla stan och dess omnejd.
Några ställen som vi stannade till vid denna dag var;
#Kościuszlo's Mound. Detta var en hög kulle ca 133 möh som var en hyllning för en känd general som frihetskämpade både för Polen och i ett amerikanskt krig.
#Schindler Factory. Ett museum om andra världskriget och förintelsen 1939-1945.
Senare på eftermiddagen tog vi oss till Hard Rock café och käkade en underbar måltid.

Tisdagen; så fortsatte vi vår rundtur med turbussar, denna gången med dubbeldäckare. Detta var så mycket bättre, dels för att vi kunde se allt från bussen och den bandade guiden var bättre. Efter att sightseeingen-turen var klar gick vi in i gamla stan och beskådade dess skönhet med alla fina, gamla bygnader.

Efter två-tiden tog vi oss med bil till hotellet som vi skulle checka in på för de kommande två nätterna. Hotellet var magnefikt.

Efter att ha vilat lite tog vi oss in till gamla stan där vi mötte upp de andra för att äta på en restaurante de rekommenderade, maten var enorm. Vägen tillbaka mot hotellet innebar Krakow by night, mycket vackert.

Onsdag; denna dag var det saltgruvan vi begav oss till, helt otroligt var det att ta sig 133 meter ner i gruvan (som fortfarande var aktiv på vissa ställen). Nästan allt vi såg där nere var av salt, golv, tak, väggar, skulpturer och viss inredning.

Efter saltgruvan begav vi oss tillbaka till hotellet för att senare ta en spårvagn in till gamla stan för ytterligare sightseeing i ett underjordiskt museum. Här fick man se hur staden växte fram, historia om hur man levde och vad som hänt med staden under flera hundra år.

Här följer nu bilder...

Här har vi den katolska kyrkan (St. Mary's Church) mitt på stora torget. Vi var aldrig inne men den ska vara magnefik har vi hört.

Wawel castle, vi gick en liten sväng runt men missade att gå in och kika. Så mycket att se på så liten tid.

Kościuszlo's Mound. Tror detta var ett monument för en högt aktad frihetskämpe som ledda Polen till stor seger i nått krig.

En del av den gamla ringmuren (Krakow Barbican).

National Museum.

Denna byggnaden slutade man bygga på 1970 och sedan dess har den bara stått. Bevakningen är hård runt den för att det skett så många självmord från den.

Denna kyrka har ett väldigt långt och konstigt namn men Gud vad vackert den var utifrån.

Schindler Factory.
Varning för stötande bilder.

Hard Rock café serverade oss god mat.

Här är kartan för den sightseeing buss vi åkte med.

Man kunde även ta sig runt med häst och vagn genom stadens gator

Vi bodde våra två sista nätter på Chopin Hotel, rummen var stora och trevliga.

Får ju inte missa att ta en crasy selfie på semestern ;-)

The popes window, där man kan se poven titta ut och vinka ibland..

Dags att äta..och här snackar vi stort.

Wawel och några andra byggnader nattetid.

Saltgruvan var jag grymt imponerad av. Detta måste man se om man kommer till Krakow som turist. Trappan var 54 våningar och hade omkring 400 trappsteg. Vi var nere på ca 133 meter som djupast.

Alla statyer var gjorda av bärgssalt.

Även kristallkronorna var av salt.

Längst ner fanns även restaurang, toalett och souvenirshopar

När vi kom upp till ytan var det varmt och då smakade det gott med glass.

2005-2010 gjorde man en utgrävning på stora torget i gamla stan och fann gamla husväggar och anndra fynd från mer än 500 år tillbaka. Nu har man byggt ett underjordiskt museum för att bevara stadens historia och dess gamla reliker.

Detta kan vara det sista blogginlägget för denna semester.. Nu är det bara hemresan kvar och inte så mycket att blogga om så tack alla läsare för visat intresse. På återseende.