fredag 25 juli 2014

Museum, museum och museum..

Igår (torsdag) var en strålande dag att bättra på solbränna,
 vi bestämde oss för att ligga vid stranden hela dagen..

Från 09:50-16:30 ungefär, var det sola och bada som gällde, och att läsa bok för att fördriva tiden. Detta resulterade i en lite lätt solbränna på ställen jag inte solat så mycket förut.. Typ låren och midjan. Jag tyckte att dessa ställen också förtjänade lite färg, men tänkte inte på att jag borde vända mig lite då och då, så jag blev röd på framsida lår men fortfarande vit på baksidan :-(
På kvällen blev det grillat med potatisknyten. Mycket gott.

Idag (fredag) är en annan dag, idag har vi varit på shopping runda i "Stop-Shop" och "Alpha Park", två medelstora shopping center i Keszthely. Här handlades det skor och kläder för en billig penning.

Efter en trevlig fika tog vi oss in till Keszthelys turistigare ställen, det var dags att besöka några museum. Det blev besök på; marsipan muséet, modelltågs utställning (muséet), jakt muséet, vagn muséet, palm hus och slotts muséet i Keszthely.

Marsipan muséet kostade dyra 5kr men här fick vi se vakra konst/bakverk. Väl värt pengarna.

Modelltågs utställningen var häftigt att se. Ett stort rum fyllt med järnvägsspår både högt och lågt, ett barns dröm att se tror jag.

Jakt muséet var lite speciellt och ganska mäktigt. Rummen var fyllda med uppstoppade/bevarade djur från hela världen såg det ut som. Vissa rum var otroliga att se med vackra djur, andra lite skrämmande med bara jakttroféer (skallben med horn, utsträckta djurpälsar). Vi fick även träffa han som skjutit alla dessa vakra djur. Han hade signering i två dagar.
Visst var det intressant att se alla dessa djur på nära håll utan att känna sig rädd, men om man tänker efter så är jägaren en mördare som härjat runt i världen.

Vagn muséet var både tråkigt och intressant att se. Här fick man se vagnar från sent 1700-tal, de flesta hade troligen ägts av slottet här i Keszthely.

Palm huset hade inte många palmer vad jag kunde se, men kaktusar fanns det gott om. Små kaktusar, stora kaktusar, boll-liknande kaktusar och krokiga kaktusar. Mängder av olika kaktusar.

Slotsts museet handlade om familjen Festetics som hade bott där. I varje rum fick man läsa om dess historia, vilken konstnär som hade målat tavlorna, vart ifrån möblerna kom, vem hade suttit vid det skrivbordet och vem hade vunnit den pokalen. Det var en intressant vandring och läsning om slottet och alla dess ägare.

Hela dagen hade det varit en tryckande värme och soligt. Bara några timmar efter att vi kommit tillbaka till campingen och gjort oss klara för att gå ut och äta kom regnet. Ett skyfall av regn kom, gatorna orkade knappt svälja allt vatten. Vi som tänkte gå till närmsta restaurang fick nästan vada fram på vissa ställen. När vi kom fram var skorna genomblöta, till och med restaurangen hade ställen i taket där vattnet droppade in. Men maten den var väldigt god och det var ju tur det.

Detta är en avbildning av Festetics slott i Keszthely, allt gjort i marsipan.

Marsipan i alla former och figurer.

En och annan bröllopstårta hade de också.

Modelltågs utställningen var stor och innehöll många stationer och landskap runt bland annat Balatonsjön.

Jakt muséet hade många djur och flertalet var plaserade i fina miljöer.

Vagn muséet och dess vagnar.. Tänk att åka i dessa förtjusande vagnar.

Slottet var enormt och var väldigt vackert inuti.

Palm huset och dess kaktusar med mera.
En och annan blomma fanns det även. Det fick bli några närbilder :-)